Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2012

ΠΡΟΤΖΕΚΤ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ



Επιλογή θέματος:
Το συγκεκριμένο θέμα «Δικαιώματα του παιδιού», σχετίζεται άμεσα με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, περιλαμβάνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα της Ε΄ Τάξης και έχει μια συναφή σχέση με μαθήματα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής της Στ΄ Τάξης. Το θέμα αυτό βρισκόταν στις προτιμήσεις των μαθητών στη συζήτηση που προηγήθηκε της επιλογής του.
Βασικό ρόλο στην επιλογή του θέματος έπαιξε επίσης η ημερομηνία που είναι αφιερωμένη στα παιδιά, καθώς και το γεγονός ότι τα παιδιά μας γίνονται καθημερινά μάρτυρες καταπάτησης των δικαιωμάτων τους στα φανάρια, στη γειτονιά, στο σχολείο, στην τηλεόραση και αλλού.
Σκοπός.
Σκοπός του θέματος είναι:
• να γνωρίσουν τα παιδιά τα δικαιώματά τους και να μην υποχρεώνονται πάντα να κάνουν πράγματα που τους επιβάλλουν οι μεγάλοι,
• να γνωρίσουν περιπτώσεις παραβίασης δικαιωμάτων στην Ελλάδα αλλά και σ’ όλο τον κόσμο και να προβληματι-
στούν,
• να προσεγγίσουν και να διερευνήσουν το θέμα μέσα από πολλά μαθήματα.
Γενικοί Στόχοι:
1. Γνωστικοί: να γνωρίσουν οι μαθητές τα δικαιώματά τους, ούτως ώστε να τα περιφρουρούν και να αναλαμβάνουν
τις υποχρεώσεις τους.
2. Δεξιοτήτων: να αναπτύξουν δεξιότητες για τη συλλογή, την καταγραφή πληροφοριών καθώς και την επιλογή των
κατάλληλων στοιχείων που στηρίζουν την ερευνά τους. Να ασκηθούν στην ομαδική συνεργασία και να εκφραστούν
εικαστικά.
3. Στάσεων: να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στο διαφορετικό χρώμα, τρόπο ζωής, θρησκεία των ανθρώπων και
κυρίως απέναντι στις διάφορες πληθυσμιακές ομάδες που ζουν στη χώρα μας. Να υιοθετήσουν κριτική στάση για
τις ρατσιστικές αντιλήψεις, τα στερεότυπα κ.ά.
1η θεματική ενότητα:
Τι είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα; Ποια είναι τα δικαιώματα των παιδιών;
Στόχοι:
Να γνωρίσουν οι μαθητές τα δικαιώματά τους, ώστε να τα περιφρουρούν.
Να ενημερωθούν για έννοιες κλειδιά που σχετίζονται άμεσα με το θέμα.
Να ασκηθούν στη συλλογή έντυπου υλικού και να εκφραστούν εικαστικά.
62
Δραστηριότητες:
• Μελέτη των δικαιωμάτων των παιδιών στην διάρκεια των ιστορικών χρόνων.
• Πληροφορίες και ενημέρωση για λέξεις που έχουν άμεση σχέση με τα δικαιώματα των παιδιών.
• Οι μαθητές διαβάζουν από το βιβλίο της Αγωγής τη «Διακήρυξη των δικαιωμάτων του παιδιού, συζητούν και εκφρά-
ζουν απόψεις. Στη συνέχεια αναλαμβάνουν να εκφράσουν εικαστικά, με εργασία σε υπολογιστή τα δικαιώματά
τους.
2η θεματική ενότητα:
«Ιστορίες και εμπειρίες που αφορούν θέματα παραβίασης δικαιωμάτων του παιδιού».
Στόχοι:
Οι μαθητές να ανατρέξουν σε πηγές και να ετοιμάσουν ένα κείμενο με τη μορφή συνέντευξης ή διηγήματος και να
το παρουσιάσουν στην τάξη.
Να ασκηθούν στην ομαδική συνεργασία και στην ενεργητική ακρόαση.
Δραστηριότητες:
• Οι μαθητές παίρνουν συνεντεύξεις από αλλοδαπούς συμμαθητές τους.
• Γράφουν τη δική τους ιστορία για κάποια παιδιά που ζουν στη χώρα μας.
• Καταγράφουν τους οργανισμούς, φορείς που ασχολούνται με θέματα σχετικά με την προστασία και την προαγωγή
των δικαιωμάτων του παιδιού.
• Συλλέγουν φωτογραφίες με παιδιά που πεινούν, φοβούνται, υποφέρουν αλλά και παιδιά που παίζουν, γελούν, χαίρο-
νται.
3η θεματική ενότητα:
«Παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο».
Στόχοι:
Να εντοπίσουν οι μαθητές τις εθνότητες που ζουν και εργάζονται στη χώρα μας και να μελετήσουν τις συνθήκες δια-
βίωσής τους.
Να γνωρίσουν ηπείρους και χώρες στις οποίες παρατηρούνται παραβιάσεις δικαιωμάτων του παιδιού.
Να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στα παιδιά διαφόρων εθνοτήτων που συναντούν στο σχολείο και στη γειτονιά
τους.
Δραστηριότητες:
• Καταγραφή των εθνοτήτων που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα. Μελέτη των συνθηκών κάτω από τις οποίες δια-
βιώνουν.
• Κατασκευή παγκόσμιου χάρτη και αποτύπωση σ’ αυτόν των ηπείρων και των χωρών που παρατηρούνται παραβιάσεις
δικαιωμάτων.
• Μελέτη σύγχρονων λογοτεχνικών έργων (Τομ Σώγερ, Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα, Ο μικρός Νικόλας) και καταγραφή
των σκέψεων και των συναισθημάτων για τους μικρούς ήρωες.
4η θεματική ενότητα:
«Ιεράρχηση αναγκών».
Στόχοι:
Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές και να ιεραρχήσουν τις ανάγκες, που θεωρούν σημαντικές για τα παιδιά και να τις
αντιπαραβάλουν με αυτές που αναγνωρίζονται επίσημα με τη «Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Παιδιού».
Δραστηριότητες:
Οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες τοποθετούν προτάσεις-ανάγκες (είτε δίνονται από το δάσκαλο είτε προτείνονται
από τα παιδιά) σε μια από τις τρεις κατηγορίες: Α. είναι σημαντικό να έχουν δικαίωμα τα παιδιά Β. δεν είναι τόσο
σημαντικό να έχουν δικαίωμα τα παιδιά Γ. τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν δικαίωμα. Δικαιολογούν τις επιλογές τους και
τις συγκρίνουν με αυτές που αναγνωρίζονται επίσημα με τη «Διακήρυξη για τα Δικαιώματα του Παιδιού».
Μετά το τέλος των δραστηριοτήτων οι μαθητές παρακολουθούν κασέτα που υπάρχει στο εκπαιδευτικό βαλιτσάκι
για τα δημοτικά σχολεία της UNICEF. Ακολουθεί συζήτηση και σχολιασμός καταστάσεων και ηρώων που γνώρισαν
στην κασέτα.
Παρουσίαση – Ολοκλήρωση της εργασίας.
• Οι μαθητές (άλλος κάθε φορά) παρουσίασαν στην τάξη τις εργασίες της ομάδας τους.
• Συγκέντρωσαν το φωτογραφικό υλικό και επέλεξαν κάποιες φωτογραφίες τις οποίες και καρφίτσωσαν στην τάξη.
• Κάθε ομάδα συγκέντρωσε όλες τις εργασίες της σ’ ένα φάκελο.
• Επελέγησαν κάποιες εργασίες (συμπεριλήφθησαν σ’ αυτές αντιπροσωπευτικές εργασίες όλων των μαθητών) και
δημιουργήθηκε ένα βιβλιαράκι.
Αξιολόγηση.
Η εργασία των μαθητών τελείωσε με την αξιολόγηση του σχεδίου εργασίας. Η αξιολόγηση έγινε με αποκόμματα
εφημερίδων ή περιοδικών, που είτε βρέθηκαν από τους μαθητές είτε δόθηκαν από το δάσκαλο. Διαβάστηκαν επίσης
αποσπάσματα λογοτεχνικών έργων με περιπτώσεις παραβίασης δικαιωμάτων του παιδιού και κλήθηκαν οι μαθητές
να τις εντοπίσουν και να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα τους. Αξιολόγηση επετεύχθη και μέσα από τις
επιμέρους δραστηριότητες, όπως για παράδειγμα την ιεράρχηση των αναγκών και τη σύγκρισή τους με την επίσημη
63
«Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού».
Αποτελέσματα – Συμπεράσματα.
Με την αξιολόγηση διαπιστώθηκε ότι το σχέδιο εργασίας αναπτύχθηκε ικανοποιητικά, εκπληρώθηκαν οι σκοποί και
οι στόχοι που ετέθησαν και οι μαθητές απέκτησαν κριτική θετική στάση απέναντι στη διαφορετικότητα των ανθρώπων.
Η συνεργατικότητα των μελών της ομάδας έφθασε σε υψηλό βαθμό.
Βιβλιογραφία.
● «Βλέπω το σημερινό κόσμο», Πολυθεματικό Βιβλίο Δημοτικού Σχολείου για την Ευέλικτη Ζώνη.
● «Βλέπω το σημερινό κόσμο», Δημιουργικές – Διαθεματικές δραστηριότητες για την Ευέλικτη Ζώνη του
Δημοτικού Σχολείου.
● «Οδηγός σχεδίων εργασίας για τη Διεύρυνση της
 _εγραφα_μου1.jpg

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου